Brüsszel megakadályozná az évtized üzletét, amiért fél Európa irigykedik Magyarországra

2025. március 20. 12:56

Három opciója maradt az Európai Bizottságnak, ha úgy találja, a kínai vállalat tisztességtelen állami támogatásban részesült.

2025. március 20. 12:56
BYD Revenue Surpasses Tesla

Az Európai Bizottság a Szegeden épülő BYD-gyár miatt vizsgálatot indított – írta meg csütrötökön a VG, a Financial Times-ra hivatkozva.  Az angolszász lap szerint azt vizsgálják, hogy „Kína tisztességtelen támogatást nyújtott-e a magyarországi BYD-gyár megépítéséhez”

Ezt is ajánljuk a témában

Ha hivatalossá válik Brüsszel lépése, akkor az nem csupán Magyarországgal szemben ellenséges, de Kína és az Európai Unió közötti kereskedelmi konfliktust is tovább mélyíti.

A VG kiemeli, akármit is tesz most az Európai Bizottság, azt nem fogja tudni megakadályozni, hogy a szegedi BYD-gyár megépüljön és megkezdje a termelést, sőt a tervek szerint 2025. második felében erre minden bizonnyal sor is kerül. Az angolszász lap szerint a Bizottság három dolgot tehet, ha úgy találja, a kínai vállalat tisztességtelen állami támogatásban részesült:

  • az értékesítésre vonatkozó szankciót alkalmazhat
  • pénzbírságot szabhat ki
  • a kapott támogatás visszafizetésére is kötelezheti.

A szegedi BYD-beruházás mintegy négymilliárd euróba kerül, és akár tízezer új munkahelyet is teremthet.

Az EU tisztségviselői azt is kifogásolják, hogy kínai munkaerőt és alapanyagokat alkalmaznak az építkezés során, és ez nem hoz gazdasági előnyt az EU számára. A történtekre Bóka János európai uniós ügyekért felelős miniszter reagált. A tárcavezető elmondta, hogy ugyan nem kaptak értesítést az Európai Bizottságtól a vizsgálatról, de nem is érte meglepetésként őket.

„Köztudott, hogy minden Magyarországon megvalósuló beruházás megjelenik a bizottság radarján, és Brüsszel kettőzött figyelemmel követi az állami támogatásokról szóló magyar döntéseket”

– fogalmazott Bóka.

Hozzátette, nyugodtak Brüsszel lépése felől, mivel alaposan mérlegelik az állami támogatásokat. Az Európai Bizottság szóvivője nem kívánt nyilatkozni a témában, a BYD szóvivője pedig nem válaszolt a megkeresésre – írja a VG.

Nyitókép forrása: CFOTO / NurPhoto / NurPhoto via AFP

 

Összesen 15 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.
Sorrend:
tompika-2
2025. március 20. 17:02
Azt mondja a repedtsarkú bandája, hogy: "Az EU tisztségviselői azt is kifogásolják, hogy kínai munkaerőt és alapanyagokat alkalmaznak az építkezés során, és ez nem hoz gazdasági előnyt az EU számára." A sok mindenhonnan szalasztott, tíz országon keresztül menekült az milyen gazdasági előnnyel jár? Még csak nem is dolgozik jelentős része. Ez a kínai ha végzett az építő, gyártósor szerelő munkájával, akkor majd haza megy, odáig meg itt nálunk fogyaszt. Energiát, élelmiszert és még sok minden mást lehet neki eladni. Utánuk meg jönnek a gyártósori vezetők, munkások, hogy beindítsák a gyártást. Azok ugyanúgy fogyasztanak, vagyis vásárolnak és közben az előzőkkel megegyezően értéket teremtenek, de ők már eladhatót. A migrincs meg elszipkázza a pénzt, jobb esetben csak adósságba hajtja, vagy a halál faszára adja az EU-t. Akkor hogy is van ez?
contractor-2
2025. március 20. 14:04
Ha valami ezt megakadályozza, az a piac lehet. Szerintem hatalmas bukás az e-autó.
zakar zoltán béla
2025. március 20. 13:48
MOCSKOK
nempolitizalok-0
2025. március 20. 13:44
A BYD épp most keres a másik gyárának helyet európában. Ez amúgy jól mutatja, az eurolibsik mekkora tetvek.
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!